De keuze van uw domeinnaam is enorm belangrijk voor het succes van uw project of bedrijf. Kiest u voor een peperdure klassieke .com, voor een degelijke .be of voor een van de nieuwe domeinextensies? Onze tip: vraag het aan Siri!

Wereldwijd of Belgisch?

Een goede domeinnaam kiezen is niet simpel. Toch is een goede domeinnaam voor uw bedrijf of project enorm belangrijk. De domeinnaam moet goed in het gehoor liggen, duidelijk maken wat uw product of dienst is, en gemakkelijk door de gebruiker onthouden kunnen worden.

Hoe kiest u een goede domeinnaam? De eerste vraag die u zich moet stellen is of uw product of dienst zich richt tot enkel de plaatselijke markt, of dat u ambities hebt over de landgrenzen heen. In het eerste geval is een landen domein zoals .be aangeraden, omdat het vertrouwen inboezemt. De gebruiker weet meteen dat hij met een in België gevestigd bedrijf te maken heeft, of althans dat er een aanspreekpunt in België bestaat. Wil u zich nog meer toespitsen op een bepaalde regio, overweeg dan de .gent of .vlaanderen domeinextensie.

TweeWoorden.com of EenWoord.xyz?

Hebt u in tegendeel internationale ambities? Ga dan voor een “generische” domeinextensie of generic Top Level Domain. En dan bedoelen we niet meteen de klassieke gTLD’s zoals .com, .info of .net. Er is immers veel kans dat de domeinnaam die u voor ogen had, met een dergelijke extensie, reeds toebehoort aan een ander bedrijf. U zal hoogstens nog een domeinnaam in de wacht kunnen slepen door meerdere woorden te combineren.

Neem het voorbeeld van meneer Peeters, die een schoenenzaak heeft. Peeters.com is niet vrij. Maar schoenenpeeters.com wel. En zelfs peeters.shop, of peeters.fun. En waarom niet peeters.shoe gekozen, dat meteen aangeeft dat meneer Peeters schoenen verkoopt?

Welke is beter – schoenenpeeters.com of peeters.shoe? Dat hangt af van geval tot geval. Hoe langer het woord dat de gebruiker moet intikken in de adresbalk, hoe meer kans op een fout. Korter is altijd beter. Maar het kan geen kwaad om, indien deze varianten nog beschikbaar zijn, die eveneens allemaal te registreren. Zo maait u concurrenten het gras voor de voeten weg; u werkt gewoon met één centrale site en leidt de gebruikers vanop die varianten naar deze website.

Doe de Siri-test!

Het belangrijkste is echter dat het webadres gemakkelijk te onthouden is. Vroeger werd daarom aangeraden om de “radio” test te doen. Stel dat u een radioreclame zou maken voor uw product of dienst, zou de gebruiker dan uw website kunnen onthouden zonder dat de letters een voor een gespeld moeten worden? Tip: gedachtestreepjes in domeinnamen zijn uit den boze!

Maar, zal u zeggen, radio is passé! U hebt ongelijk. Niet zozeer omdat radio nog altijd bloeit, maar wel omwille van het auditieve aspect. Het gaat er gewoon om dat uw domeinnaam gemakkelijk onthouden moet kunnen worden, wanneer hij in een gesprek ter sprake komt.

En dan zijn er natuurlijk ook nog Siri, Cortana, Google Now en Co, de virtuele assistenten op onze smartphone, tablet en in onze browser. Gesproken commando’s zullen in de toekomst steeds meer als input in onze toestellen gebruikt worden. Het is dan ook belangrijk dat deze assistenten uw domeinnaam goed kunnen begrijpen.

Dus wanneer u wil weten of de merknaam die u in gedachten had voor uw product, of de domeinnaam voor uw webwinkel, goed in het gehoor ligt, vraag het dan voortaan aan Siri!

Haal inspiratie bij onze uitgebreide lijst nieuwe domeinextensies en vind uw nieuwe stek op het web!